Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب| چگونگی بهره‌گیری از هکرها در «هکر و دولت» + دانلود فایل

معرفی کتاب| چگونگی بهره‌گیری از هکرها در «هکر و دولت» +  دانلود فایل
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰

مناطق جنگی تثبیت شده (نواحی خاکی، دریایی و هوایی) در طی سال‌ها با پیدایش فناوری‌های جدید، همواره در حال تغییر بوده‌اند.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتاب‌هایی را در این عرصه معرفی می‌‎کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب - با این حال یکی از این فناوری‌ها، یعنی اینترنت، یک منطقه جنگی کاملا متفاوتی به نام فضای سایبری به وجود آورده است. جنگ اطلاعاتی، جاسوسی و بی‌ثباتی در زمان‌های قبل از اینترنت نیز وجود داشت، اما به وجود آمدن اینترنت، توانایی کشور‌ها در اجرای چنین عملیات‌هایی را افزایش داد.
بن بوکانان در این کتاب، دنیای حملات سایبری دولتی و ارتباط آن‌ها با اهداف ژئوپولیتیک را توضیح می‌دهد.

قابلیت‌های سایبری در کشور‌های توسعه یافته از لحاظ فناوری (ایالات متحده و دیگر اعضای اتحادیه Five Eyes) شکل گرفت که به دلیل توسعه بالای فناوری و دسترسی به کابل‌های زیردریایی، این کشور‌ها را از امتیاز خاصی بهره‌مند می‌کرد.

سپس این قابلیت‌های سایبری در اختیار کشور‌های بزرگ‌تر دیگری (روسیه و چین) قرار گرفت و سرانجام به دست کشور‌های دیگر (از جمله ایران) نیز رسید و در حال حاضر شرکت‌های بخش خصوصی، فناوری سایبری قابل استفاده را به کشور‌های ثروتمند (برای مثال، عربستان سعودی) ارائه می‌دهند.


این کتاب به سه بخش اصلی تقسیم شده است:
۱. جاسوسی: در این بخش توضیح داده می‌شود که قابلیت‌های سایبری چگونه از قابلیت‌های رهگیری سیگنال شروع کرده و به شکل نهایی خود رسیده‌اند. رمزگذاری و رمزگشایی فقط برخی از قابلیت‌های مورد استفاده کشور‌های پیشرفته در عرصه سایبری هستند. این قابلیت‌ها باعث شد تا کشور‌ها شیوه‌های خاص و مخفی خودشان را وارد الگوریتم‌های رمزگذاری کنند. کشور‌ها از جاسوسی استراتژیک برای پی بردن به تصمیمات دشمنان قبل از مذاکرات مهم و یا سرقت اسرار فنی از کشور‌های دیگر استفاده می‌کنند. بوکانان در مثال‌های خود به استفاده از نفوذ شبکه‌ای توسط NSA و PLA مانند سرعت بخشیدن به پروسه تشکیل ناوگان هوایی در چین اشاره می‌کند.


۲. حمله: قابلیت‌های سایبری تهاجمی برای مدتی طولانی فقط در کتاب‌های علمی تخیلی وجود داشت، ولی ساخت و استفاده از Stuxnet شرایط را عوض کرد. حمله شامون (۲۰۱۲) یکی از عملیات‌های کشور ایران برای ضربه زدن به شرکت نفتی آرامکو سعودی بود. حمله ابابیل (۲۰۱۲) یکی دیگر از عملیات‌های تخریبی ایران (با استفاده از DDoS) بود که این بار BoA، NYSE و Chase Bank را مورد هدف قرار داده بود. استفاده تهدیدآمیز از قابلیت‌های سایبری را می‌توان در تلاش‌های کره‌شمالی برای جلوگیری از انتشار فیلم The Interview و هک کردن صندوق ایمیل شرکت سونی و منتشر کردن این ایمیل‌ها به صورت آنلاین مشاهده کرد. آزمایش و سیگنال‌دهی را می‌توان در حملات روسیه به اوکراین (CRASHOVERRIDE) مشاهده کرد که باعث قطعی گسترده برق در قسمت‌های مختلف این کشور شد.


۳. بی‌ثباتی: به دلیل اجرای کمپین تأثیرگذاری روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، مداخله در انتخابات ممکن است یکی از عملیات سایبری باشد که بیش‌ترین بحث‌ها در اخبار را به دنبال داشته است. با این حال، نویسنده این کتاب تأثیرگذارترین کمپین سایبری را کمپین کشور انگلستان برای کشاندن ایالات متحده به جنگ جهانی دوم می‌داند. در این کمپین، یک گروه جعلی از تحلیلگران بازاری اعلام کردند که %۶۰ از نمایندگان آمریکا از دفاع از بریتانیا علیه نازی‌ها حمایت می‌کنند.


بوکانان هم‌چنین در توضیحات خود اشاره می‌کند که چگونه شبکه کمیته ملی دموکرات در سال ۲۰۱۵ هک و اطلاعات سری آن منتشر شد.


فصل مربوط به افشا، توضیح می‌دهد که کشور‌ها چگونه از حملات سایبری برای منتشر کردن ابزار یا افشای عملیات‌های سایبری دشمنان خود استفاده می‌کنند. نکته اصلی این فصل، منتشر شدن ابزار هک گروه NSA توسط گروهی دیگر به نام Shadow Brokers (از گروه‌های روسی) است. دلیل انجام این حمله مشخص نیست، ولی نویسنده این کتاب احتمال می‌دهد که سرویس‌های روسی با مجرمان سایبری همکاری می‌کنند که ممکن است از این ابزار برای حملات خودشان استفاده کرده باشند. این ابزار منتشر شده مدتی بعد در دیگر حملات باج‌افزاری (WannaCry یا NotPetya) نیز استفاده شد.


در پایان، بوکانان به این موضوع اشاره می‌کند که هک کردن یک ابزار همه‌کاره برای شکل‌دهی ژئوپولیتیکی است، ولی چندان در سیگنال‌دهی ژئوپولیتیک کارایی ندارد. عملیات‌های سایبری ممکن است پیامد‌های غیرعمدی داشته باشند و بیش‌تر اوقات به مخفی کاری نیاز دارند و به همین دلیل نسبت به استفاده از سلاح متعارف (برای مثال حملات مشترک یا استفاده از ناو‌های جنگی)، از ابزار غیرمستقیم سیگنال‌دهی به حساب می‌آیند. احتمال می‌رود که در آینده عملیات‌های سایبری و شدت آن‌ها افزایش چشم‌گیری داشته باشند.

عنوان کتاب: هکر و دولت
عنوان اصلی: The Hacker and the State
نویسنده: بن بوکانان (Ben Buchanan)
سال انتشار: ۲۰۲۰
ناشر: Harvard University Press

دانلود فایل کتاب